Trenuj z nami
Poprawa elastyczności

Elastycznosc.jpgProblem
Brak kontroli i zgięcia u konia w kłodzie

Koń
7-letni wałach, koń nie brał dotychczas udziału w zawodach, dosiadany przez jednego jeźdźca

Jeździec
Brązowa odznaka, chęć startu w dyscyplinie ujeźdźenia

Opis sytuacji
Mam problem w zakrętach, jak i na woltach – mój koń jakby zgaduje i wpada do środka, często też przyspiesza, łapiąc równowagę. Chciałbym brać udział w zawodach ujeżdżeniowych, ale nawet w klasie L jest taki element jak „żucie z ręki”, którego mój koń za żadne skarby świata nie wykonuje. Czy mógłbym prosić o jakieś ćwiczenia, które pomogą mi osiągnąć upragniony cel?

Zdaniem eksperta
Najprawdopodobniej Twój koń niespecjalnie zna przesuwające działanie łydek, a co za tym idzie – ma niedostatecznie wygimnastykowane mięśnie grzbietu. Jest to bardzo częsty problem, z którym wielu jeźdźców nie umie sobie poradzić. Mięśnie pleców konia są bardzo ważne, w końcu na nich siedzimy, jeżdżąc konno. Musimy być świadomi, jakie ćwiczenia należy wykonywać w codziennej pracy, by wspomóc ich elastyczność i nie doprowadzić naszego wierzchowca po prostu do bólu pleców.

Przedstawiam parę ćwiczeń, które powinny być wykonywane w codziennej pracy z koniem, niezależnie od uprawianej dyscypliny.

ĆWICZENIE 1
Zmniejszanie i powiększanie koła

Ćwiczenie ma na celu zapoznanie konia z mniejszymi kołami, a co za tym idzie – odciąża przód, przenosząc ciężar na zad, jak też aktywizuje wewnętrzne i zewnętrzne pomoce.

Jak wykonać?
Jadąc kłusem, na środku ujeżdżalni wjedź na woltę o średnicy 20 m. Stopniowo zacieśniaj koło spiralnie, nie rób tego zbyt gwałtownie, gdyż utrudni to Twojemu wierzchowcowi złapanie równowagi, szczególnie na mniejszych kołach. Lekko przesuń ciężar na zewnętrzne strzemię, nie zapominając o wewnętrznej łydce blisko popręgu (działa aktywizująco). Działając zewnętrznymi pomocami, prosisz konia o zmniejszenie średnicy koła do ok. 8-10 m. Pozostań na mniejszym kole przez 3-4 okrążenia, skupiając się na tym, by koń szedł na zewnętrznej wodzy od wewnętrznej łydki. Teraz stopniowo powiększaj koło, przesuwając ciężar na wewnętrzne strzemię, lecz nie używaj wewnętrznej wodzy. Przypilnuj, by ćwiczenie wykonywać cały czas na zewnętrznej wodzy – ograniczysz wypadanie łopatki konia na zewnątrz.

ĆWICZENIE 2
Zadem do wewnątrz

Pomoże wygimnastykować grzbiet konia oraz zrozumieć „przesuwające” działanie łydki.

Jak wykonać?
Jadąc w stępie na prawą rękę, na środku krótkiej ściany nabierz wodze. „Zetnij” narożnik tak, jakbyś chciał dojechać na środek długiej ściany. Przed dojechaniem do bandy lekko zwolnij i przesuń lewą łydkę minimalnie do tyłu, prosząc konia o przesunięcie zadu. Jeśli masz bat, możesz sobie nim pomóc, trzymając go w lewej ręce i lekko pukając w zad konia po lewej stronie, by łatwiej mu było zrozumieć, o co Ci chodzi. Głowa konia powinna być ustawiona lekko w lewo, czyli powinien się opierać na prawej wodzy (napycha go na nią lewa łydka, którą przesuwasz zad konia). Przed dojechaniem do narożnika wyprostuj konia, zmień kierunek i wykonaj ćwiczenie na drugą stronę. Gdy już opanujesz ćwiczenie w stępie – zacznij wykonywać je w kłusie.

Nasz ekspert
Do współpracy zaprosiliśmy byłą mistrzynię Polski oraz kadrowiczkę w konkurencji WKKW Katarzynę Papajak, która reprezentuje Polskę na arenie międzynarodowej. Wiele wygranych konkursów WKKW (m.in. 3. miejsce w CCI** Pardubice, 2. miejsce w CIC** Sopot), w skokach i ujeżdżeniu (CC), a także czynny udział i zajmowanie czołowych lokat podczas MPMK w trzech dyscyplinach daje Katarzynie duże doświadczenie podczas pracy z końmi różnego typu i na różnym poziomie wyszkolenia.

Więcej przeczytasz w grudniowym numerze "Koni i Rumaków".